Καλώς ήρθατε στο θέατρο Κνωσός

 

Ελένη του Ευριπίδη

Ελένη του Ευριπίδη

Μόνο Σχολικές Παραστάσεις
ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ: ΤΑΣΟΣ ΛΕΡΤΑΣ
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: ΛΑΜΠΡΟΣ ΤΣΑΓΚΑΣ
ΣΚΗΝΙΚΑ – ΚΟΣΤΟΥΜΙΑ: ΒΕΣΤΙΑΡΙΟ ΚΝΩΣΟΣ
ΜΟΥΣΙΚΗ: ΝΙΚΟΣ ΞΑΝΘΟΥΛΗΣ
ΧΟΡΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΙΣΙΔΩΡΟΣ ΣΙΔΕΡΗΣ
ΦΩΤΙΣΜΟΙ: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ

 

5464654O καθηγητής Πανεπιστημίου, θεατρολόγος και κριτικός θεάτρου Κώστας Γεωργουσόπουλος μας τίμησε με τη συμμετοχή του και συνεργάζεται μαζί μας στην παράσταση «ΕΛΕΝΗ» του Ευριπίδη.Έτσι, στην αρχή της παράστασης, με video που προβάλλεται, σε σύντομη αναφορά του μιλάει για τη σημασία της τραγωδίας και στη συνέχεια αναφέρεται στο φαινόμενο «ΕΛΕΝΗ», πώς δηλαδή η ηρωίδα από τη δαιδαλώδη περιοχή του μύθου ανέβηκε στον ουρανό, γοητεύοντας τους ποιητές των αιώνων από τον Όμηρο ως τον Σεφέρη.Σε video παρουσιάζονται επίσης και τα ανακατασκευασμένα αρχαία ελληνικά όργανα με τον ήχο τους, τα οποία χρησιμοποιήθηκαν από τον συνθέτη Νίκο Ξανθούλη για τη σύνθεση της μουσικής της παράστασης. Η Ωραία Ελένη έμεινε στην ιστορία ως σύμβολο και αρχέτυπο της μοιραίας γυναίκας, της ομορφιάς και της απιστίας. Οι πολύπλοκες διαδρομές του μύθου την οδηγούν εντούτοις στον πόλεμο της Τροίας και στα έπη του Ομήρου.Η Ελένη αποτελεί και στοιχειοθετεί την αφορμή ενός ολέθριου και μακροχρόνιου πολέμου, στον οποίο έχασαν τη ζωή τους χιλιάδες Έλληνες και Τρώες μαχητές και οδηγήθηκαν στο μαρτύριο της προσφυγιάς εκατοντάδες γυναικόπαιδα και άμαχοι. Η Ελένη, πέτρα του σκανδάλου και «μηχανή» του πεπρωμένου, θεωρείται μέχρι σήμερα και επιπόλαια και ματαιόδοξη.Υπάρχει όμως και η άλλη όψη του νομίσματος. Σε κάθε πόλεμο, οι άνθρωποι, ιθύνοντες ή και απλοί πολίτες, αναζητούν συνήθως ένα άλλοθι ή ένα εξιλαστήριο θύμα.Ο Ευριπίδης, ο «από σκηνής φιλόσοφος», αν και στις «Τρωάδες» του ακολουθεί την πεπατημένη, δηλαδή, ότι ο θρύλος προβάλλει ως εξέχον χαρακτηριστικό της μοιραίας Βασίλισσας της Σπάρτης, στην ομώνυμη της ηρωίδας τραγωδία του, την «Ελένη», ο ποιητής αποκαθιστά το όνομα και τη φήμη της γυναίκας του Μενέλαου.Στην τραγωδία του αυτή ο Ευριπίδης, ακολουθώντας το παράδειγμα του Στησιχόρου, παρουσιάζει μια Ελένη ωραία πάντα, αλλά πιστή και κυρίως θύμα των περιστάσεων. Το τέλος του έργου του είναι ευτυχές καθώς η Ελένη μαζί με τον άντρα της ξαναγυρίζουν μονιασμένοι στην συζυγική τους εστία.Ο Ευριπίδης φαίνεται να κοροϊδεύει και να καταγγέλλει την μωρία εκείνων που μηχανεύονται εκστρατείες και πολέμους για οικονομικά οφέλη, αφορμώμενοι μολαταύτα από ευτελή αίτια. Στην τραγωδία «Ελένη», Έλληνες και Τρώες πολέμησαν στην ουσία, για ένα είδωλο, για ένα φάντασμα, για «ένα πουκάμισο αδειανό», θα πει ο σύγχρονος μας ποιητής. Από αυτή την τοποθέτηση και πέρα, ο καθένας μπορεί να βγάλει συμπεράσματα γύρω από τα κίνητρα που καταστρέφουν ανθρώπους και πολιτισμούς.Ο αντιπολεμικός λόγος του Ευριπίδη χαράσσεται σε όλες τις τραγωδίες του μεγάλου ποιητή και φιλοσόφου για να αναχθεί στην «Ελένη» σε λόγο μεταφυσικής και φαντασμαγορίας του υπεύθυνου ανθρώπου, ο οποίος δεν φοβάται να αντικρύσει το είδωλο του στον καθρέφτη…

Παραστάσεις:πρωινές, μόνο για σχολεία

Τηλέφωνα Κρατήσεων: 210-8677070 , 2108677669

Δείτε τις τρέχουσες παραστάσεις μας

 

Πατήστε εδώ